Indlæg ved Trine Frits Nielsen, 9. september 2010.
Klokken er 16. Der sidder 7 forventningsfulde nepalesere mellem 26 og 46 år foran mig. Vi befinder os på Ayodhyapur School, og det er tid til teacher training. La La betyder: JA.
16.05 kommer Siddhi Lal, viceinspektør på Kantipur School, som sædvanligt ‘casual late’, men timen er startet. Reglerne blev trukket op den første dag: Timen starter kl. 16 – Danish Time, not Nepalese Time!
Vi lægger ud med dagens ‘homework’, og på skift kommer lærerne fra de tre skoler op til tavlen og skriver en sætning. Når verbum, adjektiver og navneord er markeret, og fluebenet har godkendt ordstillingen, kommer de brede nepalesiske smil frem. De er tydeligvis stolte, og det samme er jeg.
Jeg elsker disse timer, og jeg elsker mine elever.
Så snart en opgave er stillet, breder arbejdsroen sig… men bortset fra roen, er der ikke meget, der adskiller de voksne nepaleseres læringsiver fra børnenes. Den barnlige usikkerhed kan spores, når de kaldes op til tavlen, ligesom trangen til at blive hørt først kan blive for stor. Jeg smiler indvendig, når jeg minder Krishna, inspektør på Ayodhyapur School, om, at han skal række hånden op for også at give kvinderne en chance for at svare på spørgsmålet.
Niveauet er lavt, men humøret er højt, og viljen er stor. Undervisningen varer en time, fra 16 til 17 og den skal efter planen køre 6 dage om ugen i 6 uger. De vil gerne have mere tid, men kvinderne skal også nå hjem og lave Daal Bhat til deres familier.
Jeg er taknemmelig og glad for, at de finder det vigtigt at afsætte tid til denne ‘videreuddannelse’, for det er i den grad nødvendigt, hvis niveauet af deres egen undervisning skal løftes/højnes.
I morgen byder undervisningen på eventyr og pararbejde udfra pixiebøger. Pararbejde er ukendt for de nepalesiske lærere, der holder sig trofast til tavleundervisning. Så det er ikke kun grammatikken, der kræver forklaring.
Der står ‘engelsk’ på skemaet, men at undervisningsmetoderne også smitter af på lærerne. Potentialet og viljen er i hvert fald til stede.