Fra Mette Nybye Sørensen og Børge Rasmussen i Kharkatta har vi modtaget den første rapport fra Skolehold 14:
Vi, Mette og Børge, har nu været næsten 3 uger på Jana Jeewan Skolen i Kharkatta og er kommet godt i gang. Vi blev venligt modtaget, og der var hurtigt nogle lærere, som var interesserede i projektet. Der gik dog lidt tid, inden vi kom i gang, da lærerne ikke på forhånd var udvalgt. Nu arbejder vi med 4 lærere, som alle prøver at implementere Action Learning og Cooperative Learning metoderne. De er lidt betænkelige ved metoderne, mest pga. lokaleforholdene og arbejdsbyrden, som de mener, følger med metoderne. De er ikke vant til forberedelsestid. Vi arbejder med den udfordring ved at understrege, at materialet kan genbruges, og at de kan dele materiale og struktur med hinanden. Gennem Inspiration Class søger vi at vise lærerne, at eleverne bliver mere aktive, mindre urolige og mere motiverede. Hvilket lærerne er enige med os i :)! Vi har valgt at lægge aktiviteterne (observation, teachertraining, inspiration class og implementering) ind i et fast skema, som udleveres en gang om ugen til lærerne. Dette for at undgå misforståelser, sikkerhed angående mødetidspunkter, og for at lærerne kan være forberedte. Vi nyder oplevelsen og ser frem til anden halvdel af opholdet. Nepaleserne er venlige og imødekommende, hvilket gør det ekstra rart at være her.
Kharkatta, 23. februar 2017
Mette og Børge, Skolehold 14